Post

FOODMAKER WINT PRESTIGIEUZE MERCURIUSPRIJS

Van offline naar online in twee weken tijd

Foodmaker, de gezonde restaurantketen en producent van ultraverse maaltijden, wint de prestigieuze Mercuriusprijs 2020. Comeos, de federatie voor handel en diensten in België, ging op zoek naar de retailer die het best is omgegaan met de problemen van de coronacrisis.

De vakjury van Comeos was unaniem en beloont Foodmaker met de prestigieuze prijs. Juryvoorzitter Gino Van Ossel, Professor Retail-en Trademarketing aan de Vlerick Business School : “Foodmaker beantwoordde aan alle criteria: ze zijn niet alleen snel en innovatief, ze hebben gebruik gemaakt van de coronacrisis om zich heruit te vinden. Het zijn echte gamechangers, ook post-corona. Bovendien zijn ze erin geslaagd om het rendement per werknemer te verdubbelen tijdens de crisis en plannen ze expansies in heel Europa.”

Snel schakelen met een klein team

Foodmaker kreeg flinke klappen in de coronacrisis. De dertien restaurants moesten sluiten maar ook de omzet van de supermarkten en de airlines stuikte in elkaar. Op het hoogtepunt van de crisis draaide de productie op nog maar 10%.

Lieven Vanlommel, oprichter en CEO van Foodmaker, besliste om in de lockdown met een klein team te schakelen. “We moesten onszelf heruitvinden“, zegt Vanlommel. “Het idee van online bestellen en leveren zat al jaren in mijn hoofd maar door de constante groei van het bedrijf was er geen tijd om daarop te focussen. Dat was het positieve aan deze crisis. Met een klein team zijn we zeer gefocust aan het werk gegaan. Twee weken later leverden we onze Vedge Bags bij de mensen thuis in heel België. De appreciatie bij de mensen was enorm. Het is ook zo relevant: mensen beseffen nu dat ze maar beter letten op hun voeding. Hoe sterker je lichaam, hoe sterker je staat tegenover het virus.”
De Vedge Bags zijn maaltijdboxen met gerechten van Foodmaker die aan huis worden geleverd. Zo is er een pick & mix, een maaltijdbox die je zelf kunt samenstellen met vegetarische en biologische gerechten, of de Totally Veggie, twaalf vegetarische gerechten in één box. En Back-on-Track, een gezondheidskuur die Foodmaker lanceerde in april: twee weken lang enkel gezonde gerechten van Foodmaker: ontbijt, middagmaal, vieruurtje en avondmaal, verspreid over 4 leveringen.

Van offline naar online

Foodmaker ging dus van een offline (restaurants en saladbars in de supermarkten) naar een online concept en lanceert op 10 december een nieuw lifestyle merk, FDMKR. Sportieve vrijetijdskleding, ontworpen door Elodie Ouédraogo en Olivia Borlée. “Met FDMKR willen wij mensen inspireren om een gezonde en verantwoorde keuze te maken. Wij willen bijdragen aan een gezonde, gelukkige en actieve levensstijl,” zegt Vanlommel. “Wij willen bewegen stimuleren en binnenkort kan dat in onze FDMKR collectie. Niemand minder dan onze Belgische gouden medaille-winnaars Elodie Ouédraogo en Olivia Borlée zijn de ontwerpers van onze collectie. We lanceren een black and white collectie van hoodies, sweaters, t-shirts, sweatpants en polo’s in een eerste drop.”